Izrada CBAM i ESG izveštaja
Kako smo kompanija koja polaže veliku pažnju ka očuvanju životne sredine i unapređenju poslovanja kompanija u ovoj oblasti stručno smo se osposobili za posebna izveštavanja i izrade strategija kompanija .

Mi smo kompanija koja sa svojim stručnim iskustvom i kadrovima je osposobljena da uspešno izrađuje izveštaje za CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) i ESG (Environmental, Social and Governance) . Ovakvi izveštaji predstavljaju osnovni pokazatelj uspešnosti vaše kompanije.
Izveštavanje o održivom razvoju kroz ESG strategije i izveštaje
ESG izveštaji su postali obavezni. Oni predstavljaju meru sprovođenja održivog razvoja. Izveštavanje o održivom razvoju postaje imperativ savremenog poslovanja. Ovo je trend u USA i državama Evropske unije. Taj trend na mala vrata ulazi u Republiku Srbiju. Naši pozitivno pravni propisi u ovom trenutku ne obavezuju na izradu izveštaja o održivom razvoju. Međutim, mnoge kompanije, pre svega sa stranim kapitalom izrađuju i objavljuju ove izveštaje.

Naša kompanija je specijalizovana za izradu ESG izveštaja, kao i za sprovođenje ESG strategija, identifikaciju rizika, pronalaženje rešenja i realizaciju strategija.
Izrada CBAM izveštaja
Takođe CBAM je mehanizam prekograničnog usklađivanja cene ugljenika. To je instrument politike zaštite životne sredine kojim Evropska unija utvrđuje primenu, odnosno naplatu troškova ugljenika na uvezene proizvode, i to u istom iznosu koji postoje ili bi postojali u postrojenjima koji rade u Evropskoj uniji.

CBAM su obavezni da primenjuju sve kompanije koje izvoze na tržište Evropske unije određene vrste robe koje su nabrojane u CBAM Uredbi Evropske komisije 2023/956. To su sve kompanije koje izvoze na tržište Evropske unije proizvode koji se nalaze na listi CN kodova koja se nalazi u prilogu CBAM uredbe.
cbam-co2
CBAM IZVEŠTAJI

Šta je CBAM?

CBAM mehanizam smanjuje rizik takozvanog curenja ugljenika. Odnosno ovaj mehanizam onemogućava da se premeštanjem proizvodnje u zemlje koje nemaju uopšte ili nemaju strogu kontrolu dekarbonizacije, da budu ugroženi ciljevi Evropske unije u vezi sa smanjenjem karbonizacije.

Naša kompanija u saradnji sa ekspertima iz ove oblasti osposobljena je za izradu CBAM izveštaja kao i da doprinese primeni ovog instrumenta, samim tim i efikasnijoj zaštiti životne sredine.

Pojam CBAM-a

CBAM je mehanizam prekograničnog usklađivanja cene ugljenika kojim Evropska unija određuje primenu istih troškova ugljenika na proizvode uvezene iz zemalja izvan Evropske unije kao što su troškovi za proizvode koji se poizvode u Evropskoj uniji.

Ovim instrumentom se destimuliše i sprečava izmeštanje proizvodnje u zemlje izvan Evropske unije radi izbegavanja ekoloških standarda. Time se smanjuje rizik od klimatskih promena i omogućava se realizacija klimatskih ciljeva Evropske unije. Primenom ovog instrumenta destimuliše se premeštanje proizvodnje u zemlje čija politika nije u skladu sa politikom dekarbonizacije.  

namena cbam izveštaja

Čemu i kome služe CBAM izveštaji

CBAM su obavezni da primenjuju sve kompanije koje izvoze na tržište Evropske unije određene vrste robe koje su nabrojane u CBAM Uredbi Evropske komisije 2023/956.

To su sve kompanije koje izvoze na tržište Evropske unije proizvode koji se nalaze na listi CN kodova koja se nalazi u prilogu CBAM uredbe. Svi proizvodi koji se nalaze na listi CN kodova imaju obavezu merenja, izračunavanja i izveštavanja  o emisijama GHG (gasova sa efektima staklene bašte).

Kompanije koje proizvode i prodaju proizvode koji se nalaze na pomenutoj listi imaju obavezu sačinjavanja, dostavljanja i objavljivanja tromesečnih izveštaja. Prvi tromesečni izveštaj je oročen na 31.01.2024.godine, kao poslednji rok za predaju tog izveštaja. Period koji se računa kao početak izveštavanja jeste prvi oktobar 2023.godine. Počevši od tog datuma, pa sve do 31.12.2025.godine, tretira se kao probni period. Svrha probnog perioda je prikupljanje podataka i obučavanje za pravilno i efikasno CBAM izveštavanje od prvog januara 2026.godine. U probnom periodu, uvoznici će imati samo obavezu izveštavanja. U tom periodu nemaju obavezu plaćanja finansijskog usklađivanja, niti obavezu verifikacije od strane akreditovanog organa.  

Osim što će izveštavanjem o svojim emisijama omogućiti poslovnom partneru u EU da ispoštuje propise o Mehanizmu za prekogranično prilagođavanje ugljenika (CBAM), izvoznici će pomoći i sebi jer će moći da steknu sliku koliko bi naplata prekogranične takse na CO2 mogla da utiče na cenu njihovih proizvoda na tržištu EU i samim tim na njihovu konkurentnost. Obaveza plaćanja takse počinje da se primenjuje od 1. januara 2026. i tada će za svaku tonu emitovanog CO2, u proizvodnji robe izvezene u EU, morati da se plati određeni iznos.

co2-bg

O kakvim je troškovima reč najbolje govori podatak da je trenutno u EU cena tone emitovanog CO2 oko 80 evra. Različite industrije imaju različite emisije, pa, na primer, proizvodnja jedne tone čelika pravi 1,5 – 2 tone CO2.

6 proizvodnih delatnosti

Oblasti CBAM izveštavanja

Shodno odredbama Uredbe Evropske komisije 2023/956, mehanizam prekograničnog usklađivanja cena ugljenika – CBAM, kao instrument zaštite životne sredine, obavezno se primenjuje u šest proizvodnih delatnosti.

Oblasti u kojima se obavezno primenjuje CBAM izveštavanje su: 

Gvožđe/čelik

Cement

Električna energija

Aluminijum

Veštačko đubrivo

Vodonik

elementi izveštaja

Sadržaj CBAM izveštavanja

CBAM izveštaj će obavezno sadržavati podatke o robi koja se uvozi u EU, količini robe, o emisiji ugljen dioksida, ceni ugljenika, o metodologiji merenja i izračunavanja emisije i nekim drugim važnim parametrima, koje se mogu svrstati u nekoliko osnovnih kategorija, i to:

  • Roba koja se uvozi na tržište Evropske unije
  • Direktne i indirektne emisije Co2
  • Cena ugljenika koja proizlazi iz emisija Co2
  • Izračunavanje i praćenje emisije Co2

Perspektive i Benefiti CBAM izveštavanja

Obavezno je CBAM izveštavanje u tromesečnim intervalima, počevši od 31.01.2023.godine, kao krajnjeg roka za predaju prvog tromesečnog izveštaja. Do 31.12.2025.godine, je probni period. Od 01.01.2026.godine, ovo izveštavanje se rigorozno kontroliše. Već od samog donošenja Uredbe 2023/956, CBAM izveštavanje ima značaj važnog instrumenta zaštite životne sredine. Odgovoran odnos prema životnom okruženju, smanjenje zagađenja, posebno emisije ugljenika doprinosi zaštiti životne sredine i zdravijem životu. Istovremeno to doprinosi ugledu kompanije i mogućnosti za njen napredak i dalji razvoj jer će kompanije koje se ne pridržavaju ekoloških standarda biti na lošem glasu i podlegaće adekvatnim sankcijama zbog ekološki neodgovornog poslovanja.  

Pored implementacije projekata energetske efikasnosti i upotrebe zelene energije u svakodnevnoj eksploataciji kompanije vaša kompanija sa CBAM izveštavanjima je na 90 % ekološki odgovorna i ekološki prihvatljiva za standarde EU.

esg-reporting
ESG IZVEŠTAJI

Šta je ESG?

Ova odrednica se odnosi na skup standarda koji uobličavaju i usmeravaju poslovne politike usklađene sa konceptom održivog razvoja. Odnosi se na oblasti životne sredine, društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja. Svakako je imajući u vidu koncept održivog razvoja dominantan segment zaštite životne sredine, odnosno ekološki segment. U skladu sa opšte prihvaćenom zelenom agendom, uspešnost poslovanja privrednih subjekata sve više se posmatra kroz prizmu očuvanja i zaštite životne sredine.

Uspešnost poslovanja se ocenjuje kroz aspekte smanjenja emisije štetnih materija, pre svega smanjenje emisije ugljen dioksida, racionalizacija iskorišćavanja prirodnih resursa, upotreba energije dobijene iz obnovljivih izvora, povećanje energetske efikasnosti, upravljanje otpadom na način da se smanjuje količina otpada uz istovremeno povećanje reciklaže otpadnih materija. 

Zašto je bitan ESG?

ESG predstavlja neku vrstu lične karte privrednog subjekta iz koje se saznaje uspešnost njegovog poslovanja u odnosu na kriterijume održivog razvoja.

Podaci iz poslovanja koji su sastavni segmenti ESG izveštavanja pokazuju uticaj poslovanja na životnu sredinu, društvene procese, odnosno društveno okruženje i način upravljanja privrednim subjektom.

ESG izveštaj je pokazatelj ostvarenih rezultata poslovanja u odnosu na postavljene zadatke kroz prizmu datih kriterijuma. Istovremeno ovi izveštaji predstavljaju poređenja sa prethodno ostvarenim rezultatima na ovim poljima ukazujući na stepen održivosti. A time se određuje i stepen konkurentosti na tržištu imajući u vidu da održivi razvoj postaje sve značajnije merilo i kriterijum prihvatljivosti proizvoda i usluga. 

Elementi ESG izveštavanja

 U početnoj fazi izrade ESG izveštaja, nisu postojali precizni i dovoljno jasni kriterijumi za izradu izveštaja, niti su bili propisani standardi na osnovu kojih bi bili rađeni. Aktuelizacijom ovih izveštaja uvode se standardi za njihovu izradu, a 2023.godine, doneta je Direktiva o izveštavanju o korporativnoj održivosti, koja se implementira u nacionalna zakonodavstva počevši od maja 2024.godine. Ova direktiva zamenjuje Direktivu o nefinansijskom izveštavanju (NFRD), a utiče na povećanje broja obveznika koji moraju izrađivati ESG izveštaje, proširenje sadržaja o održivosti, i uvode evropske standarde izveštavanja o održivosti (ESRS). Evropski standardi izveštavanja o održivosti (ESRS), objavljeni su aprila 2023.godine, a prvi izveštaji izrađeni prema ovim standardima obajavljivaće se 2025.godine, i sadržavaće podatke za finansijsku 2024.godinu. Elementi ESG izveštavanja su iz oblasti zaštite životne sredine, društvene odgovornosti i upravljanja privrednim subjektima, a upravo ove tri oblasti su regulisane Evropskim standardima o održivosti koji najobuhvatnije razrađuju oblast zaštite životne sredine. Najčešće korišćeni segmenti, odnosno elementi ESG izveštaja iz ove tri oblasti su:

Oblast životne sredine

Oblast upravljanja

Oblast društvene odgovornosti

zašto esg izveštavanje

Benefiti ESG izveštavanja

Savremeno društvo i ekološki osvešćeni potrošači sve više preferiraju proizvode i usluge kompanija koje su usklađene sa ekološkim standardima.

To je osnovni razlog zašto kompanije izrađuju ESG izveštaje ili to planiraju uraditi.

Odgovoran odnos prema životnom okruženju, smanjenje zagađenja i povećanje ekološke svesti uz odgovoran odnos prema ljudskim resursima doprinosi napretku kompanija uz istovremeni napredak društva kao celine. To je jedna od osnovnih postavki održivog razvoja koji postaje imperativ savremenog društva.  

trendovi esg izveštavanja

Perspektive ESG izveštavanja u savremenom poslovanju

Savremeni trendovi idu u pravcu toga da kompanije sa transparentnim ESG izveštajima bivaju etiketirane i prepoznate kao kompanije koje su društveno odgovorne, transparentne i poželjne. Te kompanije postaju prepoznate kao kompanije koje ispunjavaju ekološke standarde.

Na taj način kupci i korisnici usluga pokazuju veći interes za njihove proizvode i usluge. Pored toga, benefit ovog izveštavanja su povoljniji bankarski krediti. Banke izdvajaju značajne novčane iznose koji se na ime kredita pod povoljnijim uslovima dodeljuju kompanijama prepoznatim kao ekološki prihvatljive. Jedan od osnovnih kriterijuma da kompanije budu ekološki prihvatljive jeste da imaju javno objavljene ESG izveštaje

ecology
naš tim

Tim za izradu ESG strategija, ESG izveštaja i CBAM izveštaja

Tim koji planira, osmišljava, spovodi i izrađuje ESG strategiju i izveštaje sačinjen je od grupe visokoobrazovanih profesionalaca, eksperata iz oblasti zaštite životne sredine, društvenopravnih socijalno radnih odnosa i upavljačko korporativnih aspekata savremenog poslovanja. Reč je o profesionalcima koji imaju dugogodišnje radno iskustvo na upravljačko korporativnim poslovima, koji su između ostalog radili i rade poslove prikupljanja, analiziranja i obrade poslovnih podataka, izrade akcionalnih planova i projekata iz različitih sfera poslovanja s akcentom na ekonomsko finansijske, HR, pravne i upravljačke segmente poslovanja korporacija i drugih respektabilnih privrednih društava. Svaki od članova tima ima iskustvo u samostalnom radu i vođenju projekata, kao i u timskim aktivnostima prilikom izrade kompanijskih projekata iz oblasti ekonomsko finansijskog poslovanja, organizaciono upravljačkih aktivnosti i strukturno razvojnih planova, dok pojedinci imaju i značajno radno iskustvo i reference u oblasti zaštite životne sredine i segmentu održivog poslovanja.

Aleksandar Žigić

dr. pravnih nauka iz oblasti zaštite životne sredine, sa dugogodišnjim iskustvom rada na projektima iz oblasti zaštite životne sredine, decenijskim naučnoistraživačkim radom u oblasti održivog razvoja i ekologije. Učestvovao u pripremi i izradi projekata u oblasti zaštite životne sredine. Istovremeno radi kao advokat, ekspert za poslovno, radno i ugovorno pravo, sa značajnim iskustvom i znanjem iz oblasti upravnog, građanskog i ugovornog prava.  

Vladimir Janković

Direktor inovacija i razvoja u DFK international – konsalting i revizija, ekspert na poslovima uvođenja inovacionih tehnologija i procedura u savremenom poslovanju, sa brojnim specijalizacijama iz korporativnog poslovanja i završenim dodatnim obukama u oblasti održivog poslovanja. Po obrazovanju ekonomista i menadžer upravljanja projektima. Ima iza sebe više od 10 godina radnog iskustva, od čega je najveći deo posvećen radu na projektima.

Ljubomir Mijatović

Interni revizor u DFK international – konsalting i revizija, ekspert na poslovima interne revizije i unapređenja poslovanja uvođenjem naprednih poslovnih sistema. Angažovan na više značajnih projekata u kompanijama kojima uvodi savremene poslovne sisteme radi profitabilnijeg održivog poslovanja, uz inkorporiranje novih upravljačkih modela koji podržavaju konstantni rast i razvoj kompanije uz maksimalnu zaštitu životnog okruženja i poštovanje društveno socijalnih aspekata.

Nebojša Đukić

Diplomirani ekonomista sa dugogodišnjim radnim iskustvom na poslovima ekonomsko finansijskog eksperta, koji je u svom dosadašnjem radu što samostalno, što u radnim grupama radio na poslovima ekonomsko finansijske analitike, prikupljanja, proučavanja i analize ekonomsko finansijskih podataka radi kreiranja poslovnih politika i trendova. Značajno radno iskustvo na poslovima ekonomskog unapređivanja poslovanja, kao i knjigovodstveno računovodstvenih i revizorskih poslova.

Zoran Vidić

Diplomirani politikolog – novinar na Beogradskom univerzitetu, kao i master menadžmenta na Otava univerzitetu u Kanadi. Dugogodišnje radno iskustvo na novinarskim poslovima, prikupljanja informacija i podataka, njihove obrade i objavljivanja. Višegodišnje iskustvo na poslovima analitičara i obrađivača podataka u međunarodnim organizacijama, sa 7 godina radnog iskustva rada za OEBS na radnom mestu menadžera obrade i objavljivanja poslovnih podataka.

Kontaktirajte nas

Horius Consulting & Solutions Vama na usluzi

Kontaktirajte nas putem kontakt telefona, email-a ili popunite kontakt formu i neko iz našeg tima će vas ubrzo kontaktirati.

Adresa

Internacionalnih brigada 8, Beograd

Adresa

Lipovički put 177, Beograd

Telefon

+381 64 1243030

Email

office@horius.rs